Meesterwerken in het MAS. Vijf eeuwen beeld in Antwerpen

Expo / Expo's / Musea

- Bezoek vanaf de opening van het MAS op 17 mei 2011 de eerste tijdelijke tentoonstelling: 'Meesterwerken in het MAS. Vijf eeuwen beeld in Antwerpen'. De tentoonstelling toont aan hoe in de zestiende en zeventiende eeuw Antwerpen een wereldcentrum van beeldcultuur was. Tot op vandaag is de visuele en meer bepaald beeldende kunst uit de Scheldestad internationaal toonaangevend.
Oorspronkelijk probeerden kunstenaars het goddelijke of het bovenmenselijke te verbeelden door gebruik te maken van kostbare materialen. Dit was bijvoorbeeld het geval bij iconen of op gouden munten, die de afbeeldingen van koningen en keizers bevatten.
Een eerste omwenteling kwam er met het werk van de Vlaamse primitieven. Ze wilden het goddelijke uitdrukken door het alledaagse in details weer te geven. God was overal, ook in kleine dingen.
Door het economische succes en de welvaart in Antwerpen, doken in de zestiende eeuw nieuwe opdrachtgevers op. Rijke burgers wilden met kunst uitpakken in hun woning. Er ontstond een nieuw concept van het beeld: kunstwerken naar ieders smaak, met nieuwe onderwerpen, kant en klaar te koop in de winkel. Bovendien werd het beeld in die periode gedemocratiseerd. Naast schilderijen kon men nu ook de goedkopere prenten aanschaffen. Het afzetgebied van de beelden uit Antwerpen werd door de prentkunst veel groter: de prenten verspreidden zich per schip over de nieuwe wereld. Steden als Antwerpen legden in die tijd de grondslag voor de internationale massamedia zoals we ze nu kennen.
Vandaag worden we overspoeld met sensationele beelden. Op het moment dat de massamedia hyperactief geworden zijn, nemen onze eigen kunstenaars weer afstand van die beeldenvloed. Hedendaagse kunstenaars besteden net als hun voorgangers grote aandacht aan het alledaagse. Ze zoeken naar betekenis in het ogenschijnlijk toevallige. Stille beelden vormen een alternatief voor de schallende consumptiemaatschappij.


www.mas.be

Over Meesterwerken in het MAS. Vijf eeuwen beeld in Antwerpen

We hebben ons moeten tegenhouden om in de museumshop niet zo'n hip sleutelhangertje met 'I MAS THERE' te kopen. 'A'petrots waren we na het zien van 'Meesterwerken' in het spiksplinternieuwe museum. Men is voor de tentoonstelling op de derde verdieping gaan cherry-picken in de rijke collecties van het Museum voor Schone Kunsten, het Plantin Moretus Museum en het Muhka. Die zijn met durf en visie thematisch door elkaar gezet. De losse rode draad is het beelddenken in onze kunst. Als je de expo moet geloven is er een soort continuïteit in de Antwerpse beeldtaal die loopt van Jan Van Eyck over Rubens tot Luc Tuymans vandaag. Één lange paternoster beeldende genieën uitgesponnen over vijf eeuwen. Met dezelfde grote thema's, technieken en kwesties die terugkeren, en per zaal zijn samengezet. Het is allesbehalve een klassiek, chronologische overzicht.
Hoogtepunt is de wunderkammer, een centrale, met rood velours behangen ruimte in de tentoonstelling, die de ecclectische verzamelwoede van kunstenaars toont.
Daar staan de objecten die Panamarenko verzamelde, naast de snuisterijenkasten uit de zeventiende eeuw. Ook hangen er prachtige schilderijen die kunstkamers afbeelden, naast tanden van zeemonsters, kaarten, schaalmodellen van schepen, enz. De nieuwsgierigheid en gretigheid druipt van de muren.
Maar evengoed zijn er momenten dat de hoogst persoonlijke thematische aanpak van de tentoonstelling minder werkt. Na een zaal met prachtige vergulde Maria-iconen en indringende primitieven, wordt je met de neus tegen een goor, bevlekt laken geduwd. Het product van een volgehouden, masturbatoir zelfonderzoek door de Luikse kunstenaar Jacques Lizène. Slik.
Of onze hedendaagse kunstenaars echt zoveel gemeen hebben met Van Eyck of Rubens valt te betwijfelen. Die schilders droegen de idealen van hun tijd uit en waren bepalend voor het mens- en wereldbeeld. Functies die je vandaag terugvindt bij reclame, tv en film. Wat we hedendaagse Kunst noemen is nauwelijks aanwezig in media of maatschappij. Ze nestelt zich in een meta-positie en is vooral bezig met het bevragen, in plaats van het bevestigen.
De tentoonstelling in onze nieuwe cultuurtempel zorgt alleszins voor een shot onversneden chauvinisme recht in de ader. Nu nog een brug over 't Scheld en we zijn een wereldstad.

woord Bart Van Peel
      mail Mail een vriend      print Printversie

Geef jouw mening over Meesterwerken in het MAS. Vijf eeuwen beeld in Antwerpen

naam
e-mailadres
beoordeling
/5
reactie
nog karakters
 
 
algemene voorwaarden en gedragscode

meer Expo / Expo's / Musea

Meest bekeken events

Vandaag 131 evenementen

DM.city Antwerpen Agenda


ZO MA DI WO DO VR ZA
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

zoek op genre

Expo (85), Holebi (1), Kids (106), Muziek (38), Party (6), Podium (12)
metriweb resto | film | agenda | shopping | DM.City Brussel | DM.City Leuven | DM.City Antwerpen | DM.City Gent | DM.City
Contact
Redactie: 02/454.26.36, redactie@dmcity.be, Advertenties: 02/454.26.26, DM.City
Andere sites van De Persgroep Publishing
hln.be - demorgen.be - 7sur7.be - regiojobs.hln.be - goedgevoel.be - nina.be - DM.City Brussel - DM.City Leuven - DM.City Antwerpen - DM.City Gent - AutoTrack - dieetlijn.be - expertminceur.be - persgroep.be - ad.nl - volkskrant.nl - trouw.nl - parool.nl
Copyright © 2014 Persgroep Publishing N.V. Alle rechten voorbehouden. Lees de gebruiksvoorwaarden