De MODERNEN. Kunst uit Nederland

Expo / Expo's / Musea

- Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) heeft een rijke en verrassende collectie buitenlandse kunst in zijn bezit. Onder die buitenlanders zijn de Nederlanders het best vertegenwoordigd. Niet alleen de verzameling Hollandse meesters als Frans Hals en Rembrandt vormt een uitgelezen ensemble, ook de collectie Nederlandse kunst uit de negentiende en twintigste eeuw is met meer dan 200 werken op zijn minst indrukwekkend.Voor de tentoonstelling De Modernen. Kunst uit Nederland zijn zon zestig schilderijen, aquarellen en tekeningen uit de voorbije twee eeuwen geselecteerd. Elk kunstwerk heeft zijn eigen geschiedenis en samen vertellen de werken drie parallelle verhalen: over de geschiedenis van de moderne kunst in Nederland, over de relaties en contacten op artistiek gebied tussen Nederland en België, en over het ontstaan van de verzameling Nederlandse moderne kunst in het Koninklijk Museum.De tentoonstelling De Modernen. Kunst uit Nederland loopt van 28 januari tot 19 augustus 2012 in de Koningin Fabiolazaal Antwerpen. Voor deze gelegenheid zijn werken bijeengebracht van onder meer Lawrence Alma-Tadema, George Hendrik Breitner, Vincent van Gogh, Kees van Dongen, Carel Willink en Karel Appel.Het KMSKA is gesloten voor renovatie, maar dank zij een uitzonderlijke samenwerking met de provincie Antwerpen blijft de collectie moderne meesters toegankelijk in de Koningin Fabiolazaal. Onder de titel De Modernen komen er geregeld nieuwe presentaties, die steeds een ander licht werpen op deze deelcollectie van het museum.


Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA)
Leopold de Waelplaats 1
Antwerpen 2000
www.kmska.be/

Over De MODERNEN. Kunst uit Nederland

Het tijdelijk gesloten museum van Schone kunsten houdt een bloemlezing uit zijn ruime collectie Hollandse schilderijen. Op naar de Koningin Fabiolazaal in de Jezusstraat dus!
Eerste vaststelling: het is nogal didactisch aangepakt. Men wil ons iets leren over hoe de collectie Nederlandse kunst tot stand is gekomen. Welke relaties en contacten er geweest zijn op artistiek en zakelijk gebied. Wat maakt de Nederlandse kunst nu juist zo Nederlands? Of de invalshoek 'Nederland' nu de interessantste was voor de tentoonstelling valt te betwijfelen. Wij komen niet voor weetjes maar voor verrukking. Mogelijk ligt het aan onze hormonenspiegel maar tijdens de tentoonstelling overvalt ons de balorigheid van een tiener op schooluitstap, gerne 'Wat kan mij die oude brol schelen?' Een veel te enthousiaste gids leidt een groep bejaarden rond. Wat hebben die een pret met haar ingestudeerde anekdotes over dode schilder zus en zo. Hoe ernstig moeten de grijze cellen aangetast zijn als je dit echt grappig vindt?
Zuchtend struinen we langs Hollandse portretten. Boerenfamilies. Koeien in de wei. Een aardappelplukster van Van Gogh. En het is niet omdat hij het is dat we nu in zwijm gaan vallen.
De recensent in ons vermaant de balorige puber en doet moeite een mening te vinden. Over hoe retrospectieve tentoonstellingen de canon herschikken en soms sterker de traditie uitdagen dan avant-garde. Maar diep vanbinnen willen we hier gewoon weg. Naar een scherm met wat uitlach-tv of zo. Karel Appel. Lucebert. Mesdag. Het zal wel.
Bij het laatste schilderij van de expo blijven we nog even staan. Dit kennen we. Dat is wel mooi. Carel Willink. Een winderige hemel en een stukgevallen beeld. Wat bergen met eeuwige sneeuw. Achteloos valt ons oog op het schilderij ernaast. Het uur U III, van Pijke Koch.
Twee lichamen liggen in bijbels aandoende gewaden te slapen in een landschap. De bemoste ondergrond is poreus. Achter de bergen landen kleurrijke parachutes. Als je goed kijkt hangen er tanks aan. En raketten. En soldaten. Ze komen. Dit is het einde. De schemering, gestolen van Magritte, suggereert dat ze maar dromen. En toch. De zoete gruwel. Elke dag kan de laatste zijn.
Een belachelijke ontroering slaat de puber uit zijn lood. De absurde zekerheid dat dit speciaal voor hem is gemaakt. Het schilderij valt door hem heen. Zal bij hem blijven. Één werk. Dat is alles wat er nodig was. Leve de kunst! Leve het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten!

woord Bart Van Peel
      mail Mail een vriend      print Printversie

Geef jouw mening over De MODERNEN. Kunst uit Nederland

naam
e-mailadres
beoordeling
/5
reactie
nog karakters
 
 
algemene voorwaarden en gedragscode

meer Expo / Expo's / Musea

Meest bekeken events

Vandaag 207 evenementen

DM.city Antwerpen Agenda


ZO MA DI WO DO VR ZA
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30

zoek op genre

Expo (141), Kids (101), Muziek (99), Party (7), Podium (126)
metriweb resto | film | agenda | shopping | DM.City Brussel | DM.City Leuven | DM.City Antwerpen | DM.City Gent | DM.City
Contact
Redactie: 02/454.26.36, redactie@dmcity.be, Advertenties: 02/454.26.26, DM.City
Andere sites van De Persgroep Publishing
hln.be - demorgen.be - 7sur7.be - regiojobs.hln.be - goedgevoel.be - nina.be - DM.City Brussel - DM.City Leuven - DM.City Antwerpen - DM.City Gent - AutoTrack - dieetlijn.be - expertminceur.be - persgroep.be - ad.nl - volkskrant.nl - trouw.nl - parool.nl
Copyright © 2014 Persgroep Publishing N.V. Alle rechten voorbehouden. Lees de gebruiksvoorwaarden