Twelve Thousand Three Hundred Forty-Five

Expo / Foto / Video

- Tomas Boiy & Oplage (BE), Barney de Krijger (NL), Marc de Roover (BE), Ronald de Winter (BE), Moritz Ebinger (CH), Jalila Essaïdi (NL), Francesco Fransera (BE), Ivan Henriques (BR), Mateusz Herczka (SE), Bram Pauwels (BE), STARTEL (NL), Walt van Beek (BE), Michiel van Overbeek (NL), Koen Vanmechelen (BE), Jan Eric Visser (NL), Kris Vleeschouwer (BE), Stan Wannet (NL)<p class="uiv-source">Bron: <a href="http://www.uitinvlaanderen.be/agenda/e/twelve-thousand-three-hundred-forty-five/c2f31d6b-908f-4ddd-b828-e9c5e55739c2">UiTinVlaanderen.be</a></p>


Verbeke Foundation
Westakker z/n
Kemzeke 9190
www.verbekefoundation.com

Over Twelve Thousand Three Hundred Forty-Five

'Elk kind is een kunstenaar, de kunst is om een kunstenaar te blijven', zei een zekere Pablo Picasso. De man schildert niet onaardig dus we besluiten hem op zijn woord te geloven. We laden onze twee schoolvrije kleuters in de auto en rijden naar het 12 ha grote rijk van Verbekes Verbeelding in Kemzeke. 'We gaan naar een rare mijnheer die allemaal rare dingen verzamelt.' 'Zijn er ook beesten?' Ja! Je kan koeienkoppen zien rotten achter glas, er is een grote kippenkwekerij van Koen Van Mechelen die een kosmopolitische harmonie zal bewerkstelligen. Er zijn schrijvende hazen, schildpadden, Varkens met een dynamietlading aan..
Mijn kleine kunstenaars zitten te popelen in hun stoeltjes. 'Nergens aankomen!' zeg ik op de parking dreigend. Eenmaal binnen beginnen ze driftig op en neer te springen. 'Je zei toch dat we niets mogen aanraken, dus zeker ook de grond niet!'
Gelukkig worden ze snel afgeleid als een groot rond doek in de centrale hal begint rond te tollen. Als je eronder staat slaat er een weldadige bries in je gezicht. Het heeft iets oldskool glamourachtigs en ook een uitdagende vitaliteit. De toon is gezet. De nieuwe tentoonstelling heet Twelve Thousand Three Hundred Forty-Five (12345) en komt er bij het vijfjarig bestaan van de Foundation. Het is een indrukwekkende vernieuwing waar toch weer dezelfde thema's opduiken. De jeugd is vooral onder de indruk van de volière met duizenden vlinders. We staan dan ook lang te wachten tot een koolwitje een wang uitverkiest als landingsplaats.
Wij gaan vooral naar de Verbeke Foundation omdat er telkens een gevoel van vrijheid opkomt. Je zit hier aan de periferie van de samenleving en de kunstwereld en er kan meer. Meer cross-over, experiment, ongebreideldheid. En het is inderdaad een plek om kinderen in vrij te laten. Als ze toch iets kapot maken, zullen ze het hier misschien net iets minder erg vinden. In heel veel kunstwerken duikt vergankelijkheid op, en sowieso is alles hier in beweging. Je loopt in een reuzegroot atelier rond. 'Copyright is for losers' hangt er ergens boven een deur. De koppige visie van één man met zijn grillen en obsessies levert een veel interessantere collage dan de instellingen met hun commissies, subsidierondes en ambtenaren. Ga er dringend eens kijken, want een mens vraagt zich af hoe lang zoiets kan bestaan.

woord Bart Van Peel
      mail Mail een vriend      print Printversie

Geef jouw mening over Twelve Thousand Three Hundred Forty-Five

naam
e-mailadres
beoordeling
/5
reactie
nog karakters
 
 
algemene voorwaarden en gedragscode

meer Expo / Foto / Video

Meest bekeken events

Vandaag 71 evenementen

DM.city Antwerpen Agenda


ZO MA DI WO DO VR ZA
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30

zoek op genre

Expo (103), Kids (40), Muziek (32), Party (11), Podium (23)
metriweb resto | film | agenda | shopping | DM.City Brussel | DM.City Leuven | DM.City Antwerpen | DM.City Gent | DM.City
Contact
Redactie: 02/454.26.36, redactie@dmcity.be, Advertenties: 02/454.26.26, DM.City
Andere sites van De Persgroep Publishing
hln.be - demorgen.be - 7sur7.be - regiojobs.hln.be - goedgevoel.be - nina.be - DM.City Brussel - DM.City Leuven - DM.City Antwerpen - DM.City Gent - AutoTrack - dieetlijn.be - expertminceur.be - persgroep.be - ad.nl - volkskrant.nl - trouw.nl - parool.nl
Copyright © 2014 Persgroep Publishing N.V. Alle rechten voorbehouden. Lees de gebruiksvoorwaarden